وبلاگ

چرا استخرها به سیستم تهویه هوا نیاز دارند؟

استخرها فضایی سر پوشیده هستند و از آنجایی که فعالیت های خاصی در آنجا صورت می گیرد، نیازمند سیستم تهویه هستند. استفاده از سیستم تهویه هوا در استخرها بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند توجه بالایی می باشد. به همین علت قصد داریم تا در ادامه این مطلب به صورت گسترده تر شما را با آن آشنا نماییم. از این رو تا انتها ما را همراهی کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از تجهیزات استخر می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

استفاده از سیستم تهویه هوا در استخرها

اهداف استفاده از سیستم تهویه هوا در استخرها

اهداف مختلفی پشت استفاده از سیستم تهویه وجود دارند که هر کدام اهمیت مخصوص خود را دارند. ولی می توان این اهداف را به دو دسته بندی کلی تقسیم کرد:

  1. میزان رطوبت در استخرها باید توسط سیستم های مخصوص کنترل شوند. از این رو برای انجام این کار از این دستگاه های با کیفیت بهره برده می شود.
  2. افرادی که در محیط استخر فعالیت های مختلفی را انجام می دهند، برای داشتن بازده بالا نیازمند هوای تازه هستند. برای این امر استفاده از این سیستم ها در اولویت قرار می گیرد.

فاکتورهای مورد نیاز در تهیه سیستم

برای اینکه بتوانید از این سیستم بهترین بهره و استفاده را در محیط استخر ببرید، باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی و توجه قرار دهید. این موضوع بسیار مهم بوده و عدم رعایت آن می تواند مشکلات گسترده ای را به وجود بیاورد. به عنوان مثال در ابتدای کار باید ما و رطوبت فضا به خوبی و با دقت و کیفیت بالایی مورد اندازه گیری قرار بگیرد. این کار از آن جهت اهمیت دارد که میزان ظرفیت که مورد نیاز سیستم می باشد به طور کامل برآورده گردد و سپس بعد از آن نسبت به کارهای محاسباتی اقداماتی انجام شوند.

یک راهنمایی ویژه که در این باره وجود دارد این بوده که در استخرهای مخصوص شنا یک متوسط سرعت استاندارد هوای روی سطح آب وجود دارد که بر اساس بررسی ها و تخمین هایی که زده شده اند، بین 79 تا 100 فوت در هر دقیقه می باشند.

از این رو اگر بخواهیم میزان تبخیر سطحی را محاسبه کنیم و آن را در محیط های مختلفی از جمله دوش ها و جکوزی ها نیز به کار ببریم، از همین مقدار و اطلاعات ذکرشده باید استفاده شود.

البته کارهای محاسباتی تنها به همین جا ختم نمی شود و باید مقدار بخار آب نیز محاسبه گردد. مقدار بخار آب همانی است که از سیستم تهویه هوا خارج می گردد. این اطلاعات بعد از تعیین مقدار تبخیر سطحی در یک بازه زمانی مشخص شده، به دست می آیند.

با مراحل بعدی محاسباتی سیستم تهویه هوا در استخرها آشنا شوید

بعد از اینکه محاسبات فوق را با دقت و کیفیت بالایی به انجام رساندید، نیاز است تا اگزوفن هوای مرطوب را از داخل استخر خارج کنید. با این کار می توانید هوای خشک وارد فضای استخر کنید. وارد کردن هوای خشک نیز به دو روش طبیعی و دستگاه های هواساز انجام می گیرد. همچنین این هوا قابلیت ها و مزیت های متعددی را به خود اختصاص داده است که از جمله آن ها می توان به جذب کردن رطوبت اشاره کرد.

نظریه کارشناسان در این باره چیست؟

از آنجایی که این مسئله ضرورت بالایی دارد، کارشناسان بسیاری نسبت به آن ایده ها و نظراتی مختلفی را ارائه داده اند. وجه مشترک تمامی آن ها این بوده که در تابستان کمتر از هر 14 ساعت یک بار، حداکثر نرخ تعویض هوا محاسبه گردد. در صورتی که این کار انجام نشود، به مرور زمان اندازه سیستم بزرگ می شود، در آن صورت باید یک واحد رطوبت گیر نصب شود. نصب این واحد رطوبت گیر در بخش ورودی سیستم تهویه هوای استخرها انجام می گیرد.

همچنین برای محاسبه این نرخ در فصل زمستان و یا فصل پاییز، می توانید از 6 ساعت یک بار اقدام به این کار کنید. بعد از انجام محاسبات اگر عدد به دست آمده بیشتر از 6 باشد، در آن صورت انرژی از طریق مختلفی اتلاف می شود که برای جلوگیری از آن پیشنهاد می شود که سیستم تهویه استخر را به گزینه هایی همچون پیش گرمایش یا سیستم رطوبت گیر مجهز کنید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی استفاده از سیستم تهویه هوا در استخرها پرداخته شد. این سیستم می تواند مزیت های خاص خودش را داشته باشد و با اهدافی که دارد یک فضای دلنشین را در استخرها به وجود بیاورد. برای این منظور باید موارد مختلفی از جمله میزان بخار و… اندازه گیری شود که به صورت جامع و مفصل در این مطلب آن ها را مورد بررسی قرار دادیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.